Ugrás a tartalomhoz
aug. 21. 2018

Képeken mutatjuk, hogy önmagában a kalória egy megtévesztő szám

Manapság, aki diétázni szeretne - akár fogyáshoz akár gyúráshoz -, annak nem árt tisztában lennie a bevitt ételek kalóriatartalmával. Azonban a kalória önmagában arra nagyon kevés, hogy megtudjuk, egészséges-e amit fogyasztunk, vagy épp ellenkezőleg. Ahhoz jó lenne tudni a bevitt tápanyag rost, fehérje, zsír és szénhidráttartalmát is. A következő posztunkban olyan ételeket és menüket gyűjtöttünk össze, melyeknek megközelítőleg ugyan annyi a kalóriatartalmuk, de a makro tápanyagértékük merőben eltérnek egymástól. 

diet_01.png

Fontos megjegyezni, hogy közelítőleges értékekről van szó, helyenként tízesre és százasra kerekítve. Továbbá azt is fontos kiemelni, hogy a képeken a kalória szó kilokalóriának értendő. 

Kalória vagy kilokalória?

A hétköznapi és a tudományos nyelv nem fedik egymást. A hétköznapi szóhasználat sokszor igen pontatlan: „kilokalória” helyett sokszor pusztán „kalóriát” mondunk.

A kalória (cal) az az energiamennyiség, amely egy gramm víz hőmérsékletét egy °C-kal emeli meg. Vagyis ha a sütink/üdítőnk csak 250 cal energiát tartalmaz, akkor attól szépen éhen halunk, nem pedig elhízunk. Azaz 250 cal energiamennyiség csak arra elegendő, hogy 1/4 kg (ill liter) víz hőmérsékletét 1 fokkal megemelje. Próbáljon egy 60-80 kg-os felnőtt ennyiből életben maradni.

Példaként: A legtöbb energiát a zsírok (9,3 kcal/g), ennél kevesebbet a fehérjék (4,2 kcal/g) és a szénhidrátok (4,1 kcal/g) juttatják a szervezetbe (ld wikipédia).

Az élelmiszereken feltüntetett tápérték is kcalban (és kiloJoule-ban, kJ) van megadva. 

forrás: nyelv és tudomány

 

2.

diet_03.png

3.

diet_04.png

4.

diet_05.png

5.

diet_06.png

6.

diet_07.png

7.

diet_08.png

8.

diet_09.png

9.

diet_10.png

10.

diet_11.png

11.

diet_12.png

A golyóálló kávét sokan diétához használják, mert egy csészével egészen délig ki lehet húzni. Bele lehet gondolni, hogy milyen kalóriabombáról van szó. Pontos összetevőiről, itt olvashattok!

Összességében pedig a képeket elnézve, láthatjuk, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy 1000 kalória milyen makro tápanyagokból épül fel. Sportolóknak magas fehérjetartalmú menüt kell összeállítaniuk, a fogyni vágyóknak pedig a rostban gazdag ételeket kell preferálniuk és az egyszerű szénhidrátokat is mellőzniük kell.