Ugrás a tartalomhoz
ápr. 02. 2017

Barátunk, a koffein

Mindenki ismeri a kávét, az emberek nagy része előszeretettel fogyasztja is. Van aki az íze miatt, van, aki a hozzá tartozó etikett miatt, de nagyjából mindenki azért, mert jól fel lehet tőle pörögni. Vannak, akik ezt a fajta fokozást energiaitalokkal próbálják elérni (amik egyébként nem a koffeint miatt, hanem a hozzáadott szénhidrátok, azaz cukrok miatt minősülnek energiaitalnak) és vannak, akik kizárólag az edzés előtti, nagy koffeintartalmú pörgetőkre szorítkoznak, amikből egy adagban akár 300 mg koffein is lehet. Csak a tisztánlátás végett: egy átlagos energiaitalban kb. 60-70 mg koffein található, egy presszókávéban pedig 20-30.

tea_and_coffe.jpg

A koffein nem csak a pörgetésre jó

Az egy dolog, hogy felébredünk tőle, de vannak egyéb pozitív hatásai is. Biztos sokan tapasztaltátok, hogy a normálisabb kávézókban / éttermekben a kávé mellé kérés nélkül egy pohár vizet is fel szoktak szolgálni és otthoni környezetben is érdemes a kávénk mellé meginni legalább 2 dl vizet. Hogy miért? Mert a koffeinnek vízhajtó hatása van, amit érdemes azonnal pótolni, persze csak akkor, ha nem épp verseny előtt két nappal vagyunk és a cél az, hogy minél szikkadtabbak legyünk. A másik pozitív hatás az anyagcsere, ezáltal a zsírégetés felgyorsítása, így aki napi szinten, tudatosan szed valamilyen koffeintartalmú készítményt, az előbb-utóbb (egy megfelelő diéta és edzésterv mellett) némi zsírégetéssel is számolhat. Emellett nem csak a testet, de az elmét is helyrerakja, úgyhogy ha némi plusz kell a munkához, vagy a tanuláshoz a koffein sokat tud segíteni.

Kezdd az alapoknál!

A koffein a jótékony hatásait úgy éri el, hogy maxra állítja az élettani folyamatok sebességét. Ebbe beletartozik a vérkeringés is, úgyhogy a pulzusszám növekedés és a heves szívverés garantált. Ha sosem fogyasztottál koffentartalmú szerekete, akkor érdemes valami könnyebbel kezdeni, aminek alacsonyabb a koffeintartalma. Ilyen például a GymBeam zöldtea kapszulája a Green Tea, amiben egy belépőszintű 50mg-os koffein adag található. A zöld tea kapszula persze nem csak a koffeinről szól, számos vitamin és nyomelem is található benne és a nagyon jól csengő antioxidánsokból is rengeteg található benne, aminek rákmegelőző hatása is van. A Green Tea egy zöld tea sűrítmény tabletta formájában. A Camellia Sinensis  növény leveleiből nyert zöld tea nagyon népszerű, ugyanis számos jótékony hatással rendelkezik, és serkenti az anyagcserét. Nagyon hatásos zsírégető, elősegíti a fogyást. Gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban, viszont a természetes bioaktív anyagok, pontosabban a fenolok és a polifenolok teszik igazán különlegessé.  Ide soroljuk a katechineket, taninokat, flavonoidokat és teaflavinokat. Ez a továbbfejlesztett kivonat 80% –ban tartalmaz polifenolokat, 60%-ban pedig katechineket. A katechinek több enzim feladatát is szabályozzák, többek között korlátozzák a COMT enzimeket – ez az enzim felelős az adrenalin lebontásáért, ami az adrenomimentikus folyamatokat irányítja. Így elősegítik a zsírszövet csökkentését. Továbbá a vér koleszterinszintjét is szabályozzák, baktérium- és vírusölő tulajdonságokkal rendelkeznek, és csökkentik az allergiás reakciókat is.  Erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, óv bennünket a szabad gyökök által okozott oxidációs stressztől, ami gyakran kialakul az intenzív edzések következtében. Az EGCG együttműködik a zöld teában szintén megtalálható koffeinnel, így a Green Tea hozzájárul a kalóriák és a zsírok jobb felhasználásához. A szervezetben a felesleges szénhidrátok nem tudnak olyan könnyen zsírokként lerakódni.

img_20170402_120048.jpg

Koffeintabletta, az adu-ász

Ha már keményen tolod a kávézást, vagy meg sem kottyan egy zöld tea kapszula, áttérhetsz a Caffein-re, azaz a koffeintablettára is, amiben már 200 mg koffein található. Ez már igazán bedurrantja a testet és az elmét, úgyhogy nem érdemes elalvásközeli időszakban bevenni. Sőt, volt olyan női munkatársam, aki délután egykor vette be, aztán hajnal 1-ig forgolódott az ágyban :)

img_20170402_120001.jpg

Melyiket válasszam?

Amelyikre szükséged van. Én rendszeresen szedem mind a kettőt, ha nagyon fáradt vagyok, vagy beüt a délutáni kajakóma a munkahelyen, akkor a Caffein-ből szoktam bevenni egyet, ami fél óra után helyre is rak és újult erővel tudok tőle dolgozni (közösségi média manager-ként eléggé meg tud reccsenni az agyam délutánra), ha csak némi pluszra vágyom, akkor a Green Tea-ből veszek be, ami érezhetően nem pörget fel, de segít megtartani a munka végéig az energiaszintem. Edzés előtt még nem fogyasztottam, arra van külön táplálékkiegészítőm, de biztos vagyok benne, hogy megtudja ott is adni azt a pluszt, amire szükség van egy 1,5 órás emelgetéshez. Ha erre szeretnénk használni, akkor nem árt 20-30 g dextrózt is inni mellé, no meg fél liter vizet legalább, hogy ne edzés alatt száradjunk ki :)

img_20170402_115916.jpg