Ugrás a tartalomhoz
jún. 21. 2011

Testépítés kezdőknek sorozat 1. rész - Hogyan kezdjük el?

Mivel én is nem régen kezdtem az alakformálást és mindig vannak új arcok, akik a testépítés útjára lépnek ezért gondoltam jó lenne egy poszt azoknak, akik még soha nem foglalkoztak testépítéssel, de el szeretnék kezdeni. Nézzük át, hogyan is érdemes elkezdeni ezt a csodás sportot.

A Döntés:

A legfontosabb dolog az, hogy átgondoljátok, hogy tényleg ezt akarjátok-e csinálni. Hogy miért? Mert a testépítés rengeteg áldozattal jár. A testépítés emelett csak akkor érdemes elkezdeni, ha nem 1-2 hetet akartok rászánni. Van olyan ismerősöm, aki bevásárolt 150 ezer forint értékben (ebből 90 volt a kaja, 60 a kiegészítő a swarovskys kesztyűtől a  pulzusmérő óráig minden) 1 hónapi lejárt a terembe, felszedett 8 kilót, ami korántsem izom volt, aztán 1 hónap után ráunt, összesszottyadt és ezzel kidobott az ablakon 150 ezer forintot. Az alábbi tényeket nézzétek meg, rágjátok át, ha belefér az életetekbe, akkor hajrá, ha nem, irány a sakkszakkör:
- Ha az ember kicsit is komolyan csinálja heti 10-12 óra rámegy
- Ha kezdő szinten figyeltek a táplálkozásra (diéta + kiegészítők és tényleg csak alap cuccok, fehérje + tömegnövelő + vitamin) akkor is alsó hangon 40-50 ezer forint lesz a havi kiadás (csirkemmel + rizssel együtt)
- Buli, barátnő, emberi kapcsolatok redukáldónak, vagy áthelyeződnek a terembe
- A felszerelés is pénzbe kerül (kesztyű alap, határ a csillagos ég)
- Teljes életmódváltás (lássuk be, sokan ezzel nyerhetnek is, pl egészséget, ahogy én is tettem)
- Odafigyelés a mindennapokra, sokkal kontrolláltabb élet (ez is ráfér mindenkire, főleg egy ilyen rohanó világban)

Ha döntöttetek:
Ha a testépítés mellett döntöttetek, akkor üdv a klubban, olvassátok tovább a posztot, ha nem, akkor irány tovább erre a linkre. Most hogy a pályára léptetek ideje elkezdeni, de hogyan? Először is meg kell nézni két fontos dolgot:
Hol akartok edzeni? Előnyök, hátrányok?

Lehet a teremben. Ennek számos előnye van, nézzük meg mik:

Terem előnyei:

- Sokan vannak, segítenek, ha rajtad marad az első 40 kilód, lesz aki levakarja Rólad fél kézzel
- Személyi edző
- Rengeteg gép, nem csak szabadsúlyosak hanem fix, izomcsoportokra koncentrált gépek
- Hangulat
- Ingyen szőlőcukor a pulton
- Ha mégis feladjátok, csak a bérletek árát buktátok el

Terem hátrányai:
- Előfordulhat, hogy sok a köcsög
- Havi bérlet
- Odautazás
- Csúszós szappan

A másik megoldás az otthon edzés. Ez egy kezdeti lehetőség, idővel úgyis a terembe kényszerültök, mert az otthoni környezetet kb. 8 hónap alatt ki lehet nőni. Nézzük ennek is a pro és kontráit:

Otthon előnyei:
- Nem kell utazni
- Nincsenek köcsögök
- Olyan zenét hallgathatsz, amilyet szeretsz, kultúrált környezet
- Nincs bérleti díj, bármennyit edzhetsz, akkor, amikor akarsz

Otthon hátrányai
- Felszerelést meg kell venni (ez előny is, mert ha már kinőtted, eladhatod. Persze kellő amortizációs díjjal, de egy év alatt a teremhez képest árban még így is kőkeményen nyerő vagy).
- Nincs aki segítsen, emiatt VESZÉLYES! Nagyon megfontolt edzésprogram kell az otthoni edzéshez, emiatt bizonyos technikák nem is fognak működni. Fokozottan igaz ez a fekvenyomás különböző vállfajaira és a guggolásra.
- Esetleg unatkozhatsz egyedül (én magányos farkas vagyok, nekem így volt jó)
- Kell egy bevezető fázis

Mit értek bevezető fázis alatt?

Az otthoni edzésnél főleg, a terminél annyira nem, de érdemes egy bevezető fázist csinálni. Ez nem szól másról, mint arról, hogy veszel egy kesztyűt és egy 10 kilós egykezes súlyzót, vagy esetleg kettőt, aztán 1 hónapig azzal edzel otthon. Megtanulod a gyakorlatokat szépen kivitelezni, átállsz a diétára, átprogramozod az életed. Ha ezt sikerült 1 hónapig tartani, akkor megveheted otthonra a cuccot, vagy elindulhatsz a terembe és a boltokba a plusz kajákért. Ha nem sikerült, nem volt kedved hozzá, nincs erőd, vagy kitartásod, akkor a két kézisúlyzot eladhatod nyugodtan és elmehetsz a szingli bárba ücsörögni és meccset nézni egy sör mellett. Gratulálok, alfa hím lettél :D

Kezdetben ennyi, elsőre elég ezt is megemészteni. Mint láthatjátok és a cikkből kitűnt, én az otthoni edzést választottam, mert számomra első körben az volt szimpatikusabb. Egy későbbi posztban megmutatom, hogy milyen gépeket vásároltam be és miért. Addig rágjátok át ezt a posztot és döntsetek.

Addig is erőt, egészséget :)