Ugrás a tartalomhoz
máj. 24. 2018

Így húznak le a designer fehérjékkel

A fehérje az egyik legalapabb fitness-táplálékkiegészítő. A testépítők tonnaszám borítják magukba, az alakformálók is be-be dobnak pár grammot egy héten belőle, és sokan csodálatos fogyasztószerként beállítva isszák a példás diéta helyett, hogy utána két órával lelkiismeretfurdalás nélkül ehessenek egy szelet Sacher-tortát. A probléma nem is az, hogy fogyasztják az emberek, hiszen számos pozitív hatással bír, a gond inkább az, hogy néhány cég az emberi tudatlanságot és a marketing csodálatos eszközeit kihasználva már-már aranyáron árulja azt, ami egyébként hihetetlenül olcsó.

Egy gyár, mindenek fölött

Először is tisztázzuk, hogyan kerül a fehérje az asztalra: Ha azt hiszed, hogy minden cég, ami fehérjét árul az fehérjét is gyárt, nagyon tévedsz. A fehérjepor előállítása kiforrott és összetett technológiát igényel, amit vajmi kevés cég (még a legnagyobbak sem) engedhetnek meg maguknak, és hát miért is tennék? A tejfeldolgozó üzemek úgyis elkészítik az alapanyagot, a tejsavófehérje koncentrátumot, amit aztán tonnaszámra adnak el olcsóért. A sztori itt még nem is ér véget, hiszen a gyártó a megrendelő (nevezzük fehérjepor márkának) kérésére olyan ízben, és olyan plusz adalékokkal (vitaminok ,emésztőenzimek, színezők) állítja elő a kész fehérjeport, ahogy a megrendelő szeretné. Ilyenkor a gyárból a késztermék vicc áron kerül ki, hogy aztán a fehérjepor márka hülyére keresse magát rajta.

factoryfarmedcows.jpg


Táplálékkiegészítő cég? Ugyan, marketing vállalkozás!

A fehérjepor márka a megvásárolt fehérjét tehát továbbértékesítésre veszi. Nem Ő állítja elő, nem Ő geccsöl vele, nem Ő gyártja, egyszerűen csak kitalál rá egy márkanevet, amit reklámoz, aztán a terméket megpróbálja ilyen-olyan jelzőkkel ellátva eladni, amennyiért csak lehet.

A sok idióta pedig bedől ennek

Régóta van már női fehérje, fogyasztó fehérje, prémium fehérje, kezdő fehérje, haladó fehérje, ami ugyan abból a tejsavófehérje koncentrátumból áll, amit egyébként kisker áron 3.000 forintért meg lehet venni. Aztán kap egy plecsnit, néhány vegyi anyagot, és az ára mára is 8-9.000 forinton áll meg és ez még csak a jobbik eset, hiszen van olyan cég, aki agyonprémiumizálva már 10-12 ezer forintot is elkér ugyan azért a porért, amiért a másik csak 6-ot.

"Ha nem veszed meg buzi vagy, anyád meg egy kurva"

Míg régen a piac arról szólt, hogy minél többet adjon el egy cég a fehérjéjéből, manapság inkább az a cél, hogy azt minél drágábban tudja megtenni. Ehhez mindent el is követnek, van, aki luxuscikként állítja be, van aki csodaszerként, valaki azzal próbál meg tarolni, hogy úgy beszél az ügyfeleivel, mint a kutyákkal, és van, aki az influencerekbe dönti a pénzt. Ha ezek közül bármelyiket is bekajálod, akkor szimplán hülye vagy. Nem csak a testépítéshez, hanem az élethez is. Hogy miért? Mert téged meg lehet győzni egy egyszerű marketingfogással arról, hogy az övé jobb, mint a másiké, pedig dehogy! Menj el az apai nagyanyádhoz az ország keleti felére és igyál nála csapvizet, majd menj az anyai nagyanyádhoz a nyugati országrészbe, és igyál nála is egy pohárral. Lesz különbség? Persze, minimális. Na ugyan ez a helyzet a fehérjével is. Tök mindegy melyiket iszod, ugyan onnan van az összes!

faszkalap.jpeg

Akkor mennyiért éri meg fehérjét venni?

Háhh, ez egy nagyon jó kérdés! Az első, és legfontosabb dolog, hogy ne vásárolj 1 kg-os, vagy az alatti kiszerelésű fehérjét! Már ezzel ki tudod szűrni azokat a cégeket, akik csodaszerként árulják a csaknem 400.000 Magyarországon található szarvasmarha termékét. A kis kiszerelés egy sima marketing eszköz, a lényege, hogy a terméket ne nagyban lásd, hidd azt, hogy annyira menő, hogy ebből csak keveset adnak egyszerre. Baromság. 
A második óva intő jel, a sportos jelzőktől eltávolodó állítások, és hangvétel. Sose feledd: amelyik kutya ugat, azt nem harap. Az, hogy elküldenek a faszba, megaláznak, vagy azt írják, hogy úgysincs pénzed a fehérjéjükre nem azt jelenti, hogy az egy a többi fehérje közül kiemelkedő termék. Ez is egy szimpla sales-eszköz, amivel túl akarja egy cég aposztrofálni a tömegcikkét.
A harmadik sumákság a prémium, vagy luxus jelző. Tudod mi a prémium? Amiben arany, vagy gyémánt van. Tudod mi a luxus? Amiből 100 darab van az egész világon. A tesjavófehérjében tudod mi van? Tejpor. Tudod mennyit állítanak elő belőle egy évben? Több ezer, ha nem tízezer tonnát, csak Magyarországon! Ez Neked luxus, ez Neked prémium? Hülye vagy? :)
Ha ezt a három szabályt betartod, máris több ezer forintot spóroltál havonta! De hogy a kérdésre is választ adjak: Mindig válassz 2-3 kg-os, vagy e fölötti kiszerelésű fehérjét, abból is a nagy márkák termékeit, hiszen Ők sokkal nyomottabb áron jutnak hozzá az alapanyagokhoz, ráadásul megtehetik azt, hogy elismert vegyészekkel és íz-szakértőkkel dobatják fel a tejporukat, míg a kisebb "luxus baszdmeg" cégek ezen is spórolni fognak. Egy ilyen "korrekt" fehérje kilós ára nem több, mint 5.500-6.000 forint, és minden benne van, ami a 8-9 ezer forintos luxusban, sőt, még több is. A mérettől meg ne tojj be, hiszen napi két kanállal úgyis benyomsz belőle, úgyhogy egy 2,5 kilós doboz 40 napig ki fog tartani. Ha luxus proteint veszel a maga 900 grammos, vagy 1 kilós kiszerelésével, 15 nap múlva már szaladhatsz is egy másikért, így  a 41 napra elegendő fehérjédért máris 24 ezer forintot fizettél ki, ami a "korrekt" fehérjéhez képest 10.000 forint bukó. Ebből a pénzből már vehettél volna "korrekt"  L-karitint, vitaminokat, és egyéb táplálékkiegészítőket is, vagy egy havi fitness bérletet, de legalább eldicsekedhetsz azzal a haveroknak, hogy Te "luxus baszdmeg" fehérjére szórod a pénzed.

monkey.gif