Ugrás a tartalomhoz
júl. 29. 2017

Nőként minden életkorban fitten

Lehet, hogy éppen most kezded, az egyetemet,  egy cégnél a karriered, gyermekvállalásra készülsz, lehetsz nyugdíjas, ez most a remek alkalom, hogy fittebb legyél mint valaha. Mert az edzést soha nem késő elkezdeni. Az edzés a fizikai teljesítményt növeli, bármilyen életkorról is legyen szó, valamint érzelmi stabilitást ad, erősebb szív- és immunrendszert, és az alvás minőségét is javítja. 

fitness.jpg

Attól függően, hogy hány évesek vagyunk, a testi szükségletek teljesen mások, ezt az edzésnek is tükröznie kell. 

Tizenévesek és a korai 20-as éveikben járó fiatalok: Hozd ki magadból a legtöbbet!

még ha nem is tervezi ilyenkor az ember a babát, a szervezet mindent megtesz, hogy optimális "helyszínt" biztosítson, a majdani utódnak. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a hormonok egyensúlyba kerülnek. A metabolikus ráta jellemzően igen magas a korai 20-as években, ami azért fontos, mert a szervezetet a zsírégetésre ösztönzi, miközben az izmokat megtartja. Az egészség és a fittség alapjait ezekben az években állítja be a szervezet.

Ne hagyd azonban, hogy ez a fantasztikus hír a fejedbe szálljon. Most van az ideje, hogy a tested hozzászoktasd a rendszeres kardio és súlyzós gyakorlathoz.

A kulcsszó a "szokás", ebben a korban igen gyakori az úgynevezett jo-jo effektus, hiszen sokszor ezen korosztály képviselői csak kelkáposztát fogyasztanak zöld turmixokkal, kitartóan tornáznak, ez így ebben a formában sanyargatás. És van a másik véglet, amikor pizza és bor kerül az étrendbe, hatalmas mennyiségben. És ezek után kialakul a test utálata, ami önbizalomhiányhoz és rendezetlen étkezéshez vezet.

A gyönyörű test helyett inkább az egészséges testben gondolkozzunk. Itt érdemes átgondolni, hogy mit eszünk, iszunk, milyen kemikáliákat fogyasztunk, dohányzunk-e. Hiszen ahhoz, hogy csodálatos testünk legyen, megfelelően kell táplálni, beleértve a jó zsírokat, a rostokat, fehérjéket, valamint a jó minőségű összetett szénhidrátokat. Minőségi élelmiszereket válasszunk, fogyasszunk nyers zöldségeket, valamint minél több természetes ételt, ha tudunk. 

Késői 20-asoktól a 30-asokig: Fontossági sorrend, hatékonyság

Az életben általában ezekben az életkorokban jönnek a nagy változások, legyen szó a karrierről vagy a gyerekről, általában ezek okozzák a legnagyobb dilemmát a mozgás és a diéta betartásához.

Biztosan ismerős kép ennek  a korosztálynak: Késő éjszaka az irodában határidős munkával próbálja az útját egyengetni a vállalati ranglétrán, bekapnak gyorsan valamit, vagy inkább lemondanak az ebédidőről, lemondanak az edzésről. Hasonlóképpen, ha egy baba érkezik a családba, a "fáradt" szó kap teljesen új értelmet.

Könnyen úgy érezhetjük, hogy a testmozgást nem lehet beiktatni ezekben az években.

Meggyőzheted magad, hogy majd később felveszed ismét a fonalat, de miért hagynád ki az edzést, hiszen nem kell feltétlenül órákat a teremben tölteni ahhoz, hogy hatékony legyél, 15 perc is elég lehet, hogy a különbség látható legyen.

Egy gyors Tabata * vagy HIIT (High Intensity Interval Training vagyis magas intenzitású intervallum tréning) vagy egy saját testsúlyos edzés otthoni környezetben, kalóriaégető hatású, anyagcsere pörgető. Az edzés legyen az életed egy olyan része melyet beillesztesz a mindennapi tevékenységekbe, ne csak akkor műveld ha találsz neki egy kis időt.

*Mi is az a Tabata? A Tabata lényege, hogy egy gyakorlatból nyolc, 20 másodperces sorozatot kell végezned 10 másodperces pihenőkkel megszakítva.

Ne add fel, ha úgy érzed nem megy ez neked. A karrier építése vagy a gyereknevelés nagy érzelmi és fizikai igénybevételt jelent, és nem szabad kétségbe esned, ha nem tudsz annyit és úgy edzeni, ahogy akár korábban tetted. De gondolni kell arra, hogyan tudnád visszacsempészni a mozgást a mindennapjaidba. Az otthoni edzés még sosem volt ennyire egyszerűen elérhető, rengeteg alkalmazás és Youtube videó van, mindenki megtalálhatja az ízlésének megfelelőt. Vagy akár online edzők is rendelkezésre állnak, akik végigkövetik a folyamatot.

women_fitness_excercises_and_poses_wallpapers_widescreen_wallpapers.jpg

Gyermekes anyukáknak nagyszerű alkalom, hogy beiratkozzanak különféle csoportos órákra. Az anyukáknak gyakran szükségük van arra, hogy kijöhessenek otthoni környezetből és magukkal foglalkozzanak. Ha csoportos órákra mennek, bizonyára találkoznak hasonló gondolkodású hölgyekkel, akik ugyanabban a helyzetben vannak, mint ők és így segíthetik egymást a célok elérésében.

Ha a fáradtság akkora, hogy a pelenkacsere is gondot okoz, akkor egy óra Pilates vagy kick-box vagy akár aquafitnesz visszaadja az életerőt. A stressz csökkentését is hatékonyan segíti a mozgás.

A csoportos órára járás egy szükségszerűséget is létrehoz, hiszen ha csak akkor menne az ember lánya edzeni, ha van szabadideje, akkor sosem jutna le a terembe vagy az órára, mert ugye kinek van gyerek, vagy akár karrier mellett szabadideje?

Késői 40-es és 50-es évek: Építs izmot, hogy zsírt égess

Ebben az időszakban a hormonális változások vannak fókuszban, a menstruációs ciklus leállása a legjellemzőbb.

Ezek a hormonális ingadozások válthatják ki a súlygyarapodást, elsősorban a hasi részen. A hormonális változások lassíthatják is az anyagcserét, tehát ha a korábbi évek étrendjét tartva is elképzelhető jelentős súlygyarapodás.

Jó hír, hogy kutatások bizonyítják, hogy a súlyzós edzés megelőzheti, illetve lelassíthatja a testzsír növekedést. Ahelyett, hogy a diétára és csupán a kardio edzésekre összpontosítanánk a fogyás sikeressége érdekében, fókuszáljunk  az izomépítésre is!  

50-es évek végén és azon túl: Lepd meg magad az erőddel

Ebben az időszakban nagyobb a csontritkulás veszélye, a magas vérnyomás, a szívbetegségek kockázata, a 2.típusú cukorbetegség és egyéb más egészségügyi problémák.

Az öregséggel nem kell hogy együtt járjon az erő hiánya, a rugalmatlanság, a rossz keringés. Az edzés hatására kevesebb lesz a visszér, nem ereszkedik meg úgy a bőr és a rossz testtartás is javítható.

Legyen fittebb, mint valaha. Komolyan!

A kanadai British Columbia Egyetem kutatói úgy találták kutatásaik során, hogy a nők 65 éves koruk felett is  képesek növelni az erőt csontsűrűséget és a rugalmasságot, csupán egy év edzés után is. 

Erősítő edzés fontos: hiszen segíti a jobb testtartást, javítja az egyensúlyt, csökkentve ezáltal az ebben a korban oly veszélyes elesés veszélyét. Az öregedés során az erőből és az izomtömegből veszítjük a legtöbbet.

Ebben a korban alkalmazkodni kell az edzéstípusnak a korhoz, fontos a kontrollált, tudatos mozdulatok segítségével történő súly terhelés.

Ne felejtsük el a szív- és érrendszeri rendszert. Mindennap tegyen egy gyors sétát, hiszen ez egyszerűen jót tesz az általános jóllétnek.

Posztunkat a GymBeam Sporttáplálék-kiegészítőket forgalmazó webáruház támogatta

gymbeam_also_banner.jpg