Ugrás a tartalomhoz
máj. 22. 2017

5 figyelmeztető jel, hogy nem fogyasztasz elegendő rostot

Az egészséges étkezésben a rostoknak kiemelkedő fontosságuk van. Kisgyermekek esetében 19-25 g rost, gyerekek, tizenévesek és felnőttek esetében 21-38 g rost az ajánlott mennyiség.

Rostot a teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök, zöldségek tartalmaznak. Éppen ezért fontos, hogy ezeket az ételeket fogyasszuk, így a szervezetünk megkapja a számára szükséges rostokat. A rostok hosszú távon a zsírégetésben is segítenek.

34456.jpg

Nem vagy biztos abban, hogy elegendő rostot fogyasztasz?  Az alábbi 5 jel figyelmeztető lehet, hogy nem...

1. Folyamatosan éhes vagy

A magas rosttartalmú ételek hosszabban telítenek. Lassítják az emésztést, így a szervezet képes hatékonyabban feldolgozni, így kevésbé eredményez éhségérzetet. Vagyis ha egy ebéd után 1 órával újra éhes vagy, jó esély van arra, hogy kevés rostot eszel.

2. Mindig puffadtnak érzed magad

Ha folyamatosan puffadt vagy, akkor az azt jelenti, hogy a testedben sok a levegő és a gáz. Betudható annak, hogy sok tejterméket, édességet, feldolgozott vagy sült ételeket eszel és/vagy túl sok alkoholt vagy szénsavas italokat iszol. Ha ezek mellé nem fogyasztasz elég rostokat, a szervezeted nehezebben dolgozza fel ezeket az ételeket.

3. Minden ok nélkül fáradtnak érzed magad

Ha fehérjében gazdag vagy zsíros étrendre váltottál és gyengének, fáradtnak érzed magad, az ok az lehet, hogy nincs az étrendedben elegendő rost. A rostok energiát biztosítanak, a szervezetedből eltávolítják a méreganyagokat, ezáltal egyensúlyba hozzák az étrendedet. 

4. Székelési gondok

Nem titok, hogy a rostok teszik lehetővé, hogy a WC-t rendszeresen tudd látogatni, mint már írtam, a szervezetben lévő méreganyagok eltávolításában van szerepe. Ha székrekedésed van vagy szabálytalan a bélmozgásod, kevés a rostbeviteled. Az alacsony rosttartalmú élelmiszerek emésztése hosszabb ideig tart és laza székletet és szabálytalan bélmozgásokat eredményez.

Ha chia magot fogyasztasz a smoothie-hoz, vagy a reggeli zabodhoz, már sokat tettél a megfelelő rostbevitelhez.Természetesen az elegendő vízfogyasztásról ne feledkezzünk meg!

5. Hízol, de nem tudod mi lehet az oka

Ha nem eszel elég rostot, akkor nehezebb a testsúlyodat kordában tartani, mivel a szervezetnek nehezebb lebontani a szénhidrátot, sőt a szénhidrátból akár túl is fogyaszthatsz, mert ha nincs rostbevitel, akkor folyamatosan éhes leszel, lásd #1. pont. Tehát ha fogyni szeretnél, akkor az egészségtelen ételeidet cseréld fel rostgazdag táplálékokra. Egyél gyümölcsöket, mandulát, diót, mogyoróvajat.  (NEM nutellát! ) 

Tested meg fogja hálálni az egészséges változtatást!