Ugrás a tartalomhoz
feb. 17. 2017

Miért fontos az edzés előtti alapos bemelegítés?

Az edzés előtti bemelegítés olyan, mintha a téli hidegben járatnánk az autónk motorját elindulás előtt. Természetesen a bemelegítés nem arra való, hogy edzés előtt jól lefárasszuk magunkat, mert akkor nem marad elég erőnk a tényleges edzéshez. De a bemelegítés mindig elkerülhetetlen része kellene, hogy legyen az edzésünknek.images.jpg

A bemelegítés egy kis elő edzés, ami segít ráhangolódni a tényleges edzésre. Bemelegítő gyakorlatok nélkül sokkal hamarabb elfáradunk az edzés közben végzett gyakorlatoktól. Sem fizikálisan sem pedig mentálisan nem tudunk ráhangolódni az edzésre. Tehát a testünket felkészíti a nyugalmi állapotból való áthangolódásra a terheléssel teli állapotba.

Biztosan sokan tudják, hogy a bemelegítés egyik legfőbb előnye a sérülések elkerülése az ízületek, ínszalagok, izmok felkészítése a terhelésre. Az úgymond ”hideg” izomzat, ízület könnyen megsérül edzés közben, ha azokat edzés előtt nem mozgattuk át megfelelően.Az elmaradt bemelegítés miatt a hajszál erek még zárva vannak, így nem tudnak a terhelt izmokhoz elegendő oxigént szállítani, így az izmaink sokkal hamarabb kimerülnek, elfáradnak.

warmup-routine.jpg

Nyugalmi állapotban 15-20%-t kap a véráramból a vázizomzat, míg a belső szervek stb. a véráram 80-85%-át. Bemelegítés hatására ez az elosztás megcserélődik. Így javul az izomzat teljesítő képessége, javul az oxigén ellátás a már nyitott hajszálereknek köszöntően. És persze a vázizomzat rugalmasabbá, mozgékonyabbá válik, így minimalizálódik a sérülés kockázata.

A bemelegítést érdemes kis intenzitással kezdeni, majd ezt az intenzitást növelni. Kezdhetjük alap gimnasztikai gyakorlatokkal (törzskörzés, karkörzések stb.) majd egyre komplexebb bemelegítő gyakorlatok jöhetnek. A végére alkalmazhatunk helyben futást, matróz táncot stb. Sarok és térd emeléseket vagy egy kis bemelegítő futást is végezhetünk. Személy szerint a bemelegítésnél szoktam alkalmazni egy-két nyújtó gyakorlatot is, nem csak az edzés végre hagyom ezeket. Edzés közben is szoktam nyújtani a gyakorlatok közötti pihenő időben.