Ugrás a tartalomhoz
okt. 30. 2014

A Candida diéta

A diétákban túl nagy csoda nincs. Valamit megvonunk, esetleg valamiből többet veszünk magunkhoz. Mivel alapvetően három makronutriensre korlátozódik a működésünk így a három kombinációjából alakul ki minden étrend. Ebből egyedül a szénhidrát az, amire nincs feltétlenül szükségünk, anélkül lehet teljes és normális életet élni, majd a májunk megoldja a gyűlölt testzsírból. Fehérje és zsír (esszenciális zsírok) nélkül előbb utóbb beadjuk a kulcsot. Így aztán azokban az esetekben mikor a szénhidrát megvonás segít a gyógyulásban, nagyon egyszerű egy hatékony diétát összeállítani.

candida.jpg

A Candida diéta azon alapszik, hogy a beleinkben elszaporodó Candida Albicans nevű élesztőgomba szénhidrátot fogyaszt, így ha az megvonjuk, akkor férfiak esetében fél év alatt, nők esetében ennek harmada alatt meggyógyulhatunk, azaz éhen hal a gombatelep. Minél jobban közelítünk a nulla szénhidrát bevitelhez, annál gyorsabb a gyógyulás. Nagyon sok szénhidrát bevitel mérséklésén alapuló diéta van, apróbb eltéréssel a céltól függően, ketogén, rák, szénhidrát, stb. Ezek alapja mindig ugyanaz, esetleg a megengedett szénhidrát mennyiségében és típusában lehet eltérés közöttük.

Ha nulla közeli szénhidrát bevitelt akarunk elérni, akkor az nem egy egyszerű vállalkozás. Szinte mindenben van valamennyi szénhidrát, a rágógumitól, a sajtokon és a felvágottakon át a tartósítószerekig. Elég csak 1-2 gramm adagonként és estére könnyen összejöhet 30-50 gramm. Ez általában még nem sok, a ketogén diéta is megenged 30-50 grammot, míg egy esetleges inzulin rezisztenciára elrendelt szénhidrát diéta is akár 80-100 grammot. Viszont itt ha nem akarjuk sokáig húzni a szigorú és valóban nem egyszerű életmódot, akkor meg kell próbálni a nullához konvergálni. Nem fog sikerülni, de azért próbálkozzunk!

candida-acne.jpg

Mivel ez is egy betegség, így ne csak a neten található „tudományos” irodalmat böngésszünk, hanem mindenképp forduljunk orvoshoz, aki megállapítja a tényleges diagnózist és egészségi állapotunk és fizikai állapotunk javasolni fog egy személyre szabott diétát!

A Candida diétának van azonban járulékos előnye is. Egy időszakos szénhidrát megvonás jót tesz az inzulin érzékenységünknek, csökkentve az esetleges cukorbetegség kialakulásának veszélyét, ha hajlamosak vagyunk rá, vagy olyan az életmódunk. Továbbá, ha a szénhidráttal kieső kalóriákat ésszel pótoljuk fehérjével és zsírral, akkor az egyik leghatékonyabb zsírégető módszert kapjuk. Azonban ha valaki csak az utóbbiak miatt kezdené el, akkor inkább egy alacsony szénhidrát diétát vagy a ketogén diétát javasoljuk, a lazább szabályok miatt.